Online boodschappen

Tegenwoordig biedt bijna elke supermarkt een vorm van online boodschappen aan. Vooral Albert Heyn en Jumbo zijn hier de koplopers in. Volgens een onderzoek van ABN-AMRO wordt dankzij de stijgende populariteit de omzet in het online boodschappen doen met 9% verder stijgen. De consumenten gaan dus steeds vaker online hun boodschappen doen. Dit heeft voornamelijk te maken het gemak ervan. (Duijn, 2016).

 

De reden dat het momenteel nog niet zijn piek heeft bereikt heeft te maken met het feit dat er een hoge dichtheid is van supermarkten. Volgens het CBS is er binnen elke drie kilometer een supermarkt te vinden die in vele gevallen ook tot later open is. Desondanks wordt er in het segment supermarkten tussen de 400 en 1000 vierkante meter een inkrimping verwacht. Er zullen kleine stads supermarktwinkels ontstaan, gericht op kleine boodschappen en verse/ kant- en- klare producten. De bestaande grote supermarkten zullen meer gaan inspelen op beleving bij de consument (Duijn, 2016).

 

Volgens enkele concepten werd het tijd voor veranderingen in de wereld van het online boodschappen. Maaltijd boxen is een nieuw concept wat goed aanslaat bij de online boodschappers

De nieuwe internet only supermarkten gaan de barrières en obstakels wegnemen die er recentelijk bij de consument nog waren. Denk hierbij aan hoge bezorgkosten, niet zelf kunnen kiezen welke producten je geleverd krijgt, niet zelf in de winkel kunnen rondkijken, onduidelijkheid over de houdbaarheid van producten en het gevoel hebben een hogere prijs te betalen. Een nieuw boodschappen initiatief die hier bijvoorbeeld op zal gaan inspelen is Picnic (Boodschappen online, z.d.).

 

De online supermarkt Picnic, boodschappen doen in een app Picnic geeft aan alle boodschappen bij een bestelling van 25 euro zonder bezorgkosten aan de deur af te leveren. Het bedrijf is in staat om gratis te kunnen bezorgen omdat er geen fysieke winkel is. Één van de oprichters geeft aan dat er nog veel geld te verdienen is in de markt van online boodschappen, aangezien de supermarkten het op internet nu nog niet zo goed doen. Investeerder Michiel Muller geeft aan dat ze niet hoeven te investeren in dure gebouwen en personeel waardoor de weg van leverancier naar het bord veel korter wordt (Binnenland, 2015). Via een app kunnen de klanten hun boodschappen bestellen. Als consument kun je door 10 verschillende afdelingen swipen en betaling vindt uitsluitend in de app plaats. Er is bij aflevering dus geen pinpas nodig. Verder kun je zelf aangeven wanneer de boodschappen bezorgd moeten worden.  De app streeft naar gemak. Alles is ingericht om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken. Zo onthoudt de app wat je bijvoorbeeld de week ervoor hebt besteld. Is er een speciale actiepagina waarop alle acties van de week weergegeven zijn en kun je samen met je partner of als gezin werken aan een boodschappenlijst (Online supermarkt Picnic, boodschappen doen in een app, 2015).

Laagste prijs Ten opzichte van de ‘normale’ prijzen van supermarkten, geeft Picnic de harde garantie dat het de goedkoopste is. Dit door middel van heel vaak (elke dag) alle prijzen van bekende supermarkten te scannen, en hun producten de dag erna goedkoper aan te bieden. Daarnaast is extra voordeel te verkrijgen doordat de online supermarkt zelf ook nog aanbiedingen heeft: weekaanbiedingen en dagaanbiedingen die slechts 24 uur gelden. Boodschappen gratis bezorgen Dit is een groot voordeel ten opzichte van andere supermarkten die boodschappen thuisbezorgen. Bij de Albert Heijn dient bijvoorbeeld een vergoeding betaald te worden voor het bezorgen aan huis. Ook is er vaak een hoog minimum bestelbedrag. Bij Picnic geldt er slechts een bestelminimum van  €25,- en de boodschappen worden geheel gratis thuis geleverd. Het bezorgen bij Picnic is dus duidelijk beter geregeld.

Bezorgdienst Voor het thuis bezorgen van de boodschappen heeft Picnic een geheel eigen logistieke oplossing. Er zijn speciaal ontwikkelde elektrische auto’s, die s’avonds door de stad rijden en de boodschappen aan huis bezorgen. Verder zijn de bezorgtijden vooraf op een half uur nauwkeurig gecommuniceerd, waardoor je altijd thuis kunt zijn op het moment van bezorgen.

Voordelen Picnic online supermarkt ten opzichte van bestaande supermarkten (Online boodschappen doen bij Picnic supermarkt online, z.d.) – Gegarandeerd de laagste prijs – Boodschappen gratis bezorgd – Unieke bezorgdienst, waardoor het bezorgen van de boodschappen op 30 minuten nauwkeurig kan worden aangegeven. – Gratis bezorgkosten en laagste prijsgarantie, doordat de Picnic supermarkt uitsluitend online boodschappen aanbiedt en alleen maar online te bezoeken is via een Android of Apple IOS smarphone worden kosten bespaard op de fysieke winkels.

Picnic zal de markt een beetje op z’n kop gaan zetten. Het zal een landelijk succes worden, de supermarkten waaronder Albert Heijn zullen hierop moeten reageren. Zo zullen de bezorgkosten omlaag gaan wat in het voordeel komt van de consument. Verder zijn ze op vele gebieden duurzaam, zo bezorgen ze bijvoorbeeld in elektrisch aangedreven autootjes, die milieuvriendelijk zijn en geen uitstoot kennen. Ze gokken op de massa en niet op een paar bezorgingen(Binnenland, 2015) .

Bronnen

Binnenland, e. (2015, augustus). Online supermarkt Picnic bezorgt boodschappen gratis. Opgeroepen op december 12, 2016, van nos: http://nos.nl/artikel/2050450-online-supermarkt-picnic-bezorgt-boodschappen-gratis.html

Boodschappen online. (z.d.). Opgeroepen op juni 12, 2016, van boodschappenonline: http://www.boodschappenonline.org/

Duijn, S. (2016, maart 4). Online boodschappen doen wordt populairder. Opgeroepen op december  12, 2016, van abnamro: https://insights.abnamro.nl/2016/03/online-boodschappen-doen-wordt-populairder/

Online boodschappen doen bij Picnic supermarkt online. (z.d.). Opgeroepen op december 12, 2016, van picnic-supermarkt: http://www.picnic-supermarkt.nl/

Online supermarkt Picnic, boodschappen doen in een app. (2015, september). Opgeroepen op december 12, 2016, van dutchcowboys: http://www.dutchcowboys.nl/online/online-supermarkt-picnic-boodschappen-doen-in-een-app

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s