Mobile Marketing

Mobile Marketing

 

Wat is Mobile Marketing?

Je smartphone, het apparaat wat continue binnen handbereik ligt. In snel tempo heeft tegenwoordig bijna iedereen de beschikking over een smartphone. Van jong tot oud iedereen is er op bereikbaar. De ene na de andere verandering volgt elkaar op. Als marketeer betekend dit dus dat je continue bezig moet zijn om op de hoogte te blijven van de ontwikkeling. Doordat het gros van de bevolking beschikt over een smartphone is het ook vanzelfsprekend dat via dit kanaal een groot bereik te behalen is voor de marketeer. Consumenten surfen van de ene naar de ander website en schakelen van de ene app naar de andere app.

 

Er is binnen de mobile marketing een onderscheid te maken tussen twee verschillende soorten.

Aan de ene kant spreken we over mobile marketing door marketing uitingen te verspreiden

En de andere kant is de mobile marketing in de vorm van promotie materiaal of in de vorm van een trade show. Binnen deze blog zal er verder worden gegaan op de mobile marketing in de vorm van marketing uitingen.

Zoals al eerder is gezegd veranderd de wereld van de online marketing met regelmaat. Binnen deze blog zal ik enkele van die ontwikkelingen verder uitwerken.

Toegankelijkheid

De smartphone wordt toegankelijker voor een groter publiek. Voorheen waren er alleen de dure Iphones en de dure Samsungs, tegenwoordig hebben ook zij toegankelijker. Niet zijn alleen zij de twee aanbieders, ook Aziatische merken zijn in opkomst en worden qua kwaliteit steeds beter. Vandaag de dag zijn er al smartphones te verkrijgen tegen een prijs van onder de €200,-.

Extra accessoires

In 2015 is de markt van de accessoires met een groei van 37% verder gestegen. In 2016 is dit dankzij de komst van de Apple Watch & de Smart Watch van Android verder gestegen.

Internet of everything. Internet is alles! Alle apparaten en toepassingen communiceren via het internet met elkaar. Van je muziek installatie tot je thermostaat. Alles staat met elkaar in verbinding. (Ettes, 2014)

Mobiele marketing en je bedrijf

Als je bedrijf nog niet aan mobiele marketing doet, dan bent je niet de enige. 66% procent van de bedrijven heeft de website en 84% de e-mailuitingen nog niet geoptimaliseerd voor mobiel. Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek van DM Barometer Special: Mobile mysteries ontrafeld’ van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. Als je ervoor zorgt dat de website of de e-mail zich aanpast aan het scherm van de gebruiker, noemen we dat responsive. (Oosterveer, 2013)

De mogelijkheden om marketing in te zetten per mobiel apparaat zijn talrijk. Als we kijken naar messaging is er de direct SMS, direct MMS en bluetooth marketing. Het mobile web leent zich uitstekend voor mobile display advertising, mobile video advertising, mobile search advertising, de mobile website en de responsive website. Wat de apps betreft bestaan er 2 soorten. De branded app en mobile game advertising.

 

Technieken die online marketeers in kunnen zetten

Mobiele marketing leent zich uitstekend voor bepaalde bijzondere technieken.

  • Location based advertising: Gekoppeld door middel van GPS wordt de locatie van de gebruiker bepaald en kan een bedrijf in zijn omgeving gericht op die persoon adverteren. Het voordeel is dat iedereen vrijwel altijd zijn of haar telefoon bij heeft, waardoor deze techniek goed toegepast kan worden.
  • Mobile coupons: Mobile coupons kunnen via een smartphone of tablet aangevraagd worden. Zo krijgt men een voucher op de telefoon toegestuurd.
  • QR-codes: QR-codes wijzen bezoekers vaak snel en gemakkelijk naar een website of app.
  • Augmented reality: De realiteit wordt verbonden met de virtuele wereld. Dit wordt veel gebruikt in apps.
  • Near Field Communication: Veel telefoons beschikken over een NFC chip waardoor deze geschikt zijn om mee te betalen.
  • Beacons: Dit zijn zenders die bluetooth signalen kunnen verzenden en ontvangen. Zo kun je bijvoorbeeld pushnotificaties van apps ontvangen.

Second screen: Het inzetten van een mobiel device tijdens het kijken naar televisie. Dit komt veel voor tijdens live shows waar op kandidaten gestemd kan worden. (visser & Sikkenga, 2015)

Ettes, G. (2014, december 17). Mobile in 2015: 5 niet te missen ontwikkelingen. Opgeroepen op januari 8, 2017, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/mobile-in-2015-5-niet-te-missen-ontwikkelingen

Oosterveer, D. (2013, mei 22). Nederlandse bedrijven nog niet klaar voor mobiel. Opgeroepen op januari 8, 2017, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/mobile-is-de-toekomst-alleen-het-bedrijfsleven-is-er-nog-niet-klaar-voor

Otto, R. (2010, augustus 12). De definitie van Mobile Marketing. Opgeroepen op januari 9, 2017, van Adformatie: http://www.adformatie.nl/blog/mm/2010/08/de-definitie-van-mobile-marketing.html

Visser, M., & Sikkenga, B. (2015). Basisboek online marketing. Groningen / Houten: Noordhoff uitgevers bv. Opgeroepen op januari 6, 2017

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s