Google Analytics

Google Anylytics is binnen elke branche of onderneming een must om te gebruiken. Het staat aan de basis van een gedegen online marketing concept. Mede doordat ik weinig kennis heb opgedaan tijdens de Minor Online Marketing, heb ik er voor gekozen de webinar van Eduvision te bekijken. Tijdens deze webinar wordt de basis van Google Analytics besproken.

Waar start ik met Google Analytics?
Zonder google account is er geen mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van een diens an Google. Google Analytics is één van de vele diensten van Google. Het is dus van belang om een persoonlijk Google account aan te maken. Nadat er een account is aangemaakt kun je je account koppelen aan de desbtreffende website. Dit kun je doen door de URL van de website op te geven bij Google Analytics. Vervolgens heb je in Google Analytics inzicht in de gegevens die voortkomen uit je website.

Uiteindelijk draait het natuurlijk om de cijfers, aantal bezoekers, bouncerate, en het aantal weegave.

  • Aantal bezoekers wordt onderverdeelt in twee categoriën. Nieuwe bezoekers, bezoekers die voor de eerste keer de website bezoeken. Unieke bezoekers, zijn de bezoekers die worden gekenmerkd door een uniek IP-adres.
  • Bouncerate geeft het percentage weer van de bezoekers die niet verder klikken op de website. Deze bezoekers komen op de website en de landingspagina is de enige pagina die wordt bezocht.
  • Aantal weergave geeft weer hoeveel pagina’s op de website worden bezocht. Hierbij wordt alleen gekeken naar de unieke aantallen.

Conversie
Een veel voorkomende term die binnen de marketing wordt genoemd, conversie. Iedereen wil een zo hoog mogelijke conversie. Het is dan ook belangrijk om te weten wat je in Google Analytics aan het doen bent. De cijfers opzichzelf zeggen niks tenzij je hier verbanden mee legt. Zonder deze verbanden weet je ook niet waar je op kunt sturen. Vanuit Google Analytics worden aanbevelingen gedaan, maar elke marketeer heeft andere doelstellingen en KPI’s. Belangrijk is dus om niet klakkeloos alles over te nemen, maar te kijken naar je eigen specifieke doelstellingen en KPI’s.

Conversie is geen vast gegeven, het ligt eraan wat jij als conversie beschouwt. Dit is afhankelijk van de branche. Voorbeelden van conversie zijn: verkochte producten, aanvraag offerte, contactaanvraag en inschrijving van een nieuwsbrief.

Om een conversie te definiëren binnen google analytics moeten er doelen worden gesteld. Dit doe je door te beginnen met het aanmaken van een nieuwe doel. Vervolgens kan er een type doel worden geselecteerd. Hierbij wordt vaak een bestemming gekozen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat er een bepaalde pagina bezocht moet worden voordat het doel is bereikt. Aan dit type doel koppel je vervolgens een waarde, zodat er meetbaar gemaakt kan worden wat het behaalde doel oplevert.
als laatst kan de weg ernaartoe gecontroleerd worden. Stap voor stap kan worden aangegeven welke weg bewandeld moet worden. Hierdoor ontstaat een trechter waarin het gehele traject is te monitoren.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s