Google Analytics

Ik heb de webinar over Google Analytics teruggekeken via Eduvision. De webinar werd weer gegeven door Arjan Burger. In de webinar werd de basis van google analytics behandeld, met name gericht op het meet- raamwerk waarin de volgende punten werden toegelicht: bouncepercentage, bezoekers, meten van conversie, doelen en trechters en site search.

Op het web kun je van alles meten. Je kunt cijfers over het gebruik van je site produceren zoals verkoopaandeel, nieuwbsrief en ROI van je website. Het doel van google analytics is betrouwbare info verkrijgen over het functioneren en presteren van de website, campagnes etc..

Als je een advertentie campagna gaat uitvoeren, dan is het verstandig google analytics als monitor tool te gebruiken anders weet je vrijwel nog niet wat er gebeurd. Google analytics kan standaard al veel meten. Zo kan google analytics de volgende punten meten: bezoekersaantallen, pagina gebruik, klikpaden, herkomst bezoek (campagnes off.), herhaalbezoek (retention), verkopen en omzet.

Hoe begin je met google analytics?
Het begint met een account aanmaken via google
Hierbij geef je de URL van de site op. Als je met je google account een koppeling wilt maken naar WordPress dan kan dit heel gemakkelijk door een plugin te installeren in WordPress. Denk hierbij aan Yoost. Ook is het mogelijk een UA- code in je google analytics account te plaatsen. Google analytics moet in ieder geval weten om welke account het gaat om de koppeling te maken. Zodra de koppeling is gemaakt,  ontvang je in de loop van tijd gegevens.

Vervolgens wil je natuurlijk wat zeggen over de cijfers, zoals het bouncepercentage, unieke bezoekers en aantal reviews:
– Het aantal bezoeken  is het totaal aantal bezoeken op de website in een geselecteerde periode. Hierbij maakt het niet uit of een bezoeker uniek of nieuw is, het gaat om de totale bezoeken op jouw website.
– Een bezoeker kan gezien worden als een unieke bezoeker, maar niet altijd als een nieuwe bezoeker.
– Een unieke bezoeker is iemand die in een bepaalde periode minimaal één keer een website heeft bezocht. Google analytics hanteert 30 dagen voordat je weer als unieke bezoeker wordt beschouwt.
– Pageviews, alle bekeken pagina’s op jouw website. Hierbij worden herhalingsbezoeken niet meegerekend.
– Bounce percentage, het % dat slechts 1 pagina bekijkt en vervolgens jouw site verlaat.
– Nieuwe bezoeken, een schatting van het aantal bezoeken dat jouw site nog niet eerder bezocht heeft.
– Gemiddelde bezoekduur à gemiddelde tijdsduur van een bezoek.
– Aantal pagina’s per bezoek à dit is het gemiddeld aantal bekeken pagina’s.

Tip: De tijdeenheden doen er niet zoveel toe, je gebruikt de tijden vooral om te sturen. Je werkt uiteindelijk naar een doelstelling toe en deze verandering wil je meten. Het gaat dus niet om de absolute gegevens die je uit google analytics kunt aflezen  maar om de verandering die je wilt bewerkstelligen.

Het bouncepercentage geeft het aantal mensen aan die op je landingspagina terecht komen en gelijk weer weg gaan. Hierbij moet je uitgaan van een bouncepercentage van 50% tot 60%.
Landingspagina is de pagina waaruit je vanuit een campagne of google of een of andere banner direct terecht komt. Regel: Hoe beter de aansluiting tussen de campagne en de landingpagina hoe lager de bouncepercentage.

 

Conversie
Als je niet snapt wat je meet, weet je ook niet wat je moet sturen. Google analytics geeft uiteindelijk sturingsinformatie. Kies uiteindelijk wat voor jou interessant is waar je op wilt sturen.

Conversie: sturen op een actie (en/ of acties) die voor een organisatie (commercieel) interessant is (en meetbaar). Conversie is geen vast gegeven, het ligt eraan wat jij als conversie beschouwt. Dit is afhankelijk van de branche. Voorbeelden van conversie zijn: aanmelding nieuwsbrief, aanvraag brochure, contactaanvraag en product bestellen.

Doelen en trechters: Een conversie is een doel. De weg naar dit doel kun je definiëren als een trechter of wel funnel.
Doel à een webpagina die in google analytics als eindbestemming wordt gespecificeerd.Trechter à een voorgedefinieerde wandelroute door een site.

Aan de hand van de website van Wehkamp werd een voorbeeld gegeven van doelen & trechters:
Allereerst kan het gedrag van een bezoeker geanalyseerd worden als een ‘kijker’.  Zodra je iets aanklikt en wilt gaan bestellen , kom je al gauw in een bestel funnel terecht. Hierbij wordt de bezoeker beschreven als ‘kiezer’. Wat in de funnel opvalt op het gebied van vormgeving is dat alle vormen van afleidingen zijn verdwenen.
Alles is heel erg gericht op de check- out, dus op het bestellen want dat is het meest interessant.

Om conversie te definiëren moeten er doelen gesteld worden in google analytics:
– Nieuw doel aanmaken
– Bij type doel wordt er vaak voor bestemming gekozen. Hierbij gaat het om een bepaalde pagina die iemand bezocht moet hebben om aan te geven dat het doel behaald is (bijvoorbeeld bedank pagina)
– Aan het type doel koppel je een waarde, dus hoeveel het oplevert zodra het doel behaald is. Onthoud hierbij dat je de waarde koppelt aan de verandering, het gaat om het geheel.
-Vervolgens kan de weg ernaartoe geverifieerd worden. Er kan stap voor stap doormiddel van een woord/ URL aangegeven  worden welke weg er wordt doorlopen naar de bestemming. Hieruit ontstaat een trechter waarin je het gehele procesverloop ziet.  De stappen in
de funnel zijn geheel zelf te bepalen. Deze zijn nergens vastgelegd.  Het is wel belangrijk om de url- structuur te controleren, gedachtefoutjes in een doel zijn snel gemaakt. Sites met een check- out proces, zoals een shop of reissite maken meestal gebruik van een funnel analyse.

Reflectie
Omdat er gedurende de minor ‘Online Marketing’ veel lesstof werd behandeld, is er helaas maar een enkele les geweest omtrent google analytics. In mijn opzicht is google analytics de basis voor online marketing. Doormiddel van google analytics kun je je doelen meten en de gewenste resultaten bereiken.  Als je bijvoorbeeld een advertentie campagne gaat uivoeren dan heb je google analytics nodig als monitor tool, anders weet je nog niet wat er gebeurd. Om de basis van google analytics voor mijzelf nog eens op een rijtje te zetten,  heb ik deze webinar gevolgd. De webinar was zeker verhelderend. De behandelde theorie werd achteraf ook toegepast op een case ter verduidelijking. Desondanks de webinar zeker verhelderend was, zat er verder niet veel diepgang in. Dit is iets waar ik mijzelf de volgende meer ik kan gaan verdiepen.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s