Customer Insight

Wat is customer insight?

De vraag waar elke organisatie antwoord op wilt hebben is natuurlijk; Wat wil de klant nu eigenlijk? Customer Insight betekent ook lerrelijk, Klant inzicht. Om tot een goed inzicht te komen is het van belang alle verkrijgbare informatie te verzamelen en deze te gaat analyseren. De eerste stap is dan ook het vergaren van data, dit dan omzetten tot informatie om te komen tot een inzicht. Als er beter inzicht is in de behoeftes van de klant kan hier ook beter op worden ingespeeld om je waarde als bedrijf een boost te geven. (Zoelen, 2012)

Ontwikkelingen binnen customer insight

Door de vele ontwikkelingen waar je als bedrijf mee te maken hebt is het van belang hier goed op in te spelen. Één van de ontwikkelingen is dan ook het vergaren van alle data. Door de vele mogelijke manieren om te komen tot data is er eigenlijk een overvloed aan data. Deze informatie moet dan ook door experts worden bekeken om de uiteindelijke informatie of kennis hieruit te halen. Het wordt dan ook moeiljker om deze data te filteren en de juiste boodschap naar de ontvanger te sturen. Customer insight wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Waar men vroeger naar de concurrentie keek, kijkt men nu steeds meer vanuit de ogen van de klant. Een verwachting is dan misschien wel dat er een personeelsgroep ontstaat die zich alleen maar met customer insights bezig houdt. (Bel, 2015)

Hoe achterhaal ik customer insight?

Om inzicht te krijgen in de customer insight zijn er verschillende mogelijkheden. De markt onderzoek is één van die mogelijkheden. Bij marktonderzoek is het echter wel van belang dat er bewustzijn is van het feit dat klanten geen uitvinders zijn van nieuwe ideeën. Henry Ford zei hierover het volgende:

‘’ If i’d asked customers what they wanted, they’d have said a faster horse’’

 

Klanten denken niet vanuit een nieuw perspectief maar vanaf de huidige situatie.Andere manieren om klantinzichten te achterhalen voor online marketeers zijn:

  • Trendwatching
  • Focusgroepen en klantenpanels
  • Gegevensanalyse
  • Scannen van online conversaties
  • Psychologisch klantonderzoek
  • Neurologisch klantonderzoek
  • Observeren van klanten (Sjors van Leeuwen, sd)

 

Verschil klantbehoefte en oplossingen

Als de behoefte van de klant bekend is, is het van belang om dan met een oplossing te komen. Zoals blijkt uit het verleden veranderd de behoefte van de klant niet vaak maar zijn de oplossingen die de behoefte doet veranderen. Het creëren van meerwaarde is dan ook de succesfactor.

De klantbehoefte is simpel uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Heeft een klant behoefte aan een auto en gaat hij daarom naar de Volkswagen dealer? Het antwoord is nee. Deze klant heeft geen behoefte aan een auto, maar wel aan gemak en mobiliteit. De auto is in dit voorbeeld slechts een middel om deze behoefte te gaan vervullen. (Stevens, sd)

Het is dus belangrijk om vandaag de dag te denken vanuit je klant en de traditionele marketingmix aan de kant te schuiven.

Bibliografie

Bel, E. J. (2015, maart 25). Marketingmodellen werken niet meer, het gaat om insights. Opgeroepen op januari 12, 2016, van business-analytics.biz: http://www.business-analytics.biz/blogs/marketingmodellen-werken-niet-meer-het-gaat-om-insights/?page=9

Sjors van Leeuwen. (sd). Waarom klantinzichten (consumer insights) belangrijk zijn. Opgeroepen op `januari 12, 2016, van Indora managementadvies: http://www.indora.nl/klantinzicht-consumer-insight-inzicht-in-klantbehoeften/

Stevens, J. (sd). Klantgerichtheid is voorzien in klantbehoeften. Opgeroepen op januari 12, 2016, van De Steven, een-op-een coaching: http://www.desteven.nl/leerdoelen/organisatie-leerdoelen/klantgerichtheid-bevorderen-organisatie/klantbehoefte-centraal-stellen

Zoelen, J. v. (2012, april 10). Customer Insights: 100% van je klanten zijn mensen. Opgeroepen op januari 12, 2016, van marketingonline.nl: http://www.marketingonline.nl/bericht/customer-insights-100-van-je-klanten-zijn-mensen

Delft, Frank van. Webinar customer insights, bekeken op 15 november 2015:                 https://www.onlineseminar.nl/nima/webinar/9891/customer-insight/#watch

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s