Big Data

 

Wat is big data?

Big data, een term die u vast en zeker een keer heeft horen vallen. Als u nu geen idee heeft wat het precies inhoudt en toch nieuwsgierig bent waarom deze term steeds vaker wordt benoemd, lees verder en ontdek waarom er steeds vaker over wordt gesproken.

De vraag die ontstaat bij veel bedrijven.  ‘ Wij hebben zoveel data, maar wat kunnen we er eigenlijk allemaal mee?’

 

Big data kan over het algemeen ingedeeld worden in vijf V’s; Volume, Variety, Velocity, Veracity en Value.

 

Volume

Hierbij wordt er uitgegaan van een grote hoeveelheid data. De nadruk ligt hierbij ook écht op grote hoeveelheid. Bedrijven beschikken vaak over enorme bulken aan data. Door nieuwe technologiën is het voor bedrijven makkelijker om data op te slaan.

 

Variety

Bedrijven slaan tegenwoordig bijna alle data die ze kunnen verreiken op. Doordat het vaak een dagelijkse taak is geworden om zoveel mogelijk data te verreiken, moet nagedacht worden over de herkomst van de data. Hierbij valt een onderscheidt te maken tussen drie verschillende bronnen; gestructureerd, ongestructureerd en semi-gestructureerd. Vaak is de data waar bedrijven over beschikken een combinatie van gestuctureerde en ongestructureerde data.

 

Velocity

De snelheid waarmee data kan worden gegenereert. Als er bijvoorbeeld iemand op de website is je hier realtime op kan inspelen op basis van gegevens die uit een eerder bezoek inzichtelijk zijn gemaakt. Hierdoor kan een gepersonaliseerd aanbod op de website plaatsvinden zodat de klant ook ziet wat die zoekt.

 

Veracity

Hierbij is de betrouwbaarheid van de data een centraal punt. Door middel van big data kan meer controle worden uitgeoefend op het nauwkeurigheidsniveau waardoor de betrouwbaarheid stijgt.

Met veracity wordt er gedoeld op de geloof en betrouwbaarheid van data.

Value
De waarde van de data die voortkomt uit de koppeling  van meerdere bronnen.

Feiten en cijfers van de markt
De markt waar big data uit bestaat is booming. Alleen al in 2014 is de markt goed voor een ruime 45 miljard euro. Steeds meer bedrijven zijn bereidt te investeren in big data. Momenteel geeft 75% van de Nederlandse bedrijven aan te bereidt te zijn om te investeren in de toepassingen voor big data. Daarentegen maakt maar 13% ook daadwerkelijk gebruik van de big data toepassing. Dit heeft voornamelijk te maken met het tekort aan kennis op de arbeidsmarkt. Een ruime 82% van de marketeers op de Nederlandse markt beschikt niet over de juiste kennis waardoor zij aangeven de integratie van de online en ofline data niet kunnen realiseren. Uit onderzoek blijkt dat er volgens een schatting, rond 2018 een tekort is van 8000 big data specialisten.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s