Snapchat

Snapchat, is dat de nieuwe marketingtool voor jouw bedrijf?

Vandaag de dag zijn er ontzettend veel social media platformen die je juist wel of juist niet moet inzetten voor jouw bedrijf. Eindelijk is er controle over Facebook en Instagram. Misschien heb je ook Twitter. Gaat het ene platform eindelijk goed, dan klapt er weer een nieuw platform de grond uit. Het blijft voor elke merk, product en bedrijf ontzettend moeilijk om de juiste social media te gebruiken. In deze blog geef ik een inzicht in het wel of niet gebruiken van Snapchat.

Snapchat is ontzettend gewild bij de jeugd. Uit een onderzoek van Telecompaper is gebleken dat er in juni bijna 2 miljoen mensen in Nederland Snapchat gebruiken. Van die totale gebruikers is ongeveer 71% tussen de 12 en 18 jaar. Ongeveer 28% is tussen de 20 en 29 jaar. De overige 2% is boven de 50 jaar (NU.nl, 2015).

In 2011 is Snapchat opgericht door Reggie Brown en Evan Spiegel. Één jaar later werden er al 25 afbeeldingen per seconde gedeeld (Jesboe, 2014).

Een foto of video naar één of meerdere personen tegelijk sturen, die daarna automatisch worden verwijderd. Dat is Snapchat. De foto of video die je met iemand deelt kan je een maximum van 10 seconden op zetten, daarna wordt de foto of video automatisch verwijderd, nadat de ontvanger hem heeft geopend. Snapchat is een applicatie voor alleen smartphones. Op de foto kan je tekst en afbeeldingen toevoegen(Ruts, 2015). Zie de foto hieronder.

 

Voor- en nadelen
Door het testen van Snapchat zijn er voor- en nadelen naar voren gekomen.

De voordelen:
Het automatisch verwijderen van je foto’s en video’s.
Het is gebruiksvriendelijk oftewel eenvoudig.
Het neemt weinig tijd in beslag.

De nadelen:
Snapchat is nog niet uitgebreid genoeg om te meten wat het effect is geweest.
Niet voor elke doelgroep geschikt.
Er kan een screenshot gemaakt worden tijdens het zien van je foto of video (Bekkali, 2015).

Heeft jouw bedrijf een jonge doelgroep en houden ze van een visuele boodschap?
Dan is Snapchat zeker iets voor jouw bedrijf. Het enige nadeel wat ik vind is dat je boodschap niet gemeten kan worden. Maar misschien in de toekomst wel!

Bronnen:

Bekkali, A. (2016). Snapchat: maakt jouw organisatie er al gebruik van?Opgeroepen op 10-04-2016, van Heuvel marketing:http://www.heuvelmarketing.com/blog/snapchat-maakt-jouw-organisatie-er-al-gebruik-van

Jesboe. (2016). Snapchat: Chatten met foto’s. Opgeroepen op 10-04-2016,, van Electronica infonu: http://electronica.infonu.nl/telecom/126889-snapchat-chatten-met-fotos.html

NU.nl. (2016). ‘Snapchat ziet aantal gebruikers in Nederland verdubbelen’ . Opgeroepen op 10-04-2016,, van NU.nl:http://www.nu.nl/apps/4091067/snapchat-ziet-aantal-gebruikers-in-nederland-verdubbelen.html

Ruts, S. (2016) Snapchat upcoming marketingtool? Opgeroepen op 10-04-2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/snapchat-upcoming-marketingtool

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s