Instagram

Instagram

Als je opzoek bent naar een platform dat echt booming is anno 2016, dan ben je bij Instagram aan het  juiste adres. Vandaag de dag is Instagram met 400 miljoen maandelijkse actieve gebruikers één van de populairste platformen. Wat bekend dit voor jou als onderneming? Door het grote bereik van 400 miljoen bezoekers per maand zijn er genoeg opties die in deze blog verder worden beschreven.

Allereerst een verdere toelichting over wat Instagram nu precies is. Instagram is een platform dat anno 2016 gebruikt wordt voor het delen van foto’s. Het idee van de oprichters is begonnen met het bewerken van foto’s. In maar liefst ander half jaar tijd is Instagram met 200 miljoen gebruikers gestegen. Door de hogere populariteit heeft de zakelijke wereld er ook oog voor gekregen en is anno 2016 het eigenlijk niet meer mogelijk om als bedrijf geen gebruik te maken van Instagram

Welke mogelijkheden zijn er voor zakelijk gebruik?

Adverteren op Instagram

Sinds 30 september 2015 is het mogelijk om op Instagram te adverteren. Om op Instagram te adverteren heb je wel een advertentieaccount van Facebook nodig. Wat ik eerder in mijn blog heb besproken, Instagram is gekocht door Facebook. Daarom zijn er een aantal overeenkomsten met deze twee social media platformen (Groenhof, 2015).

Er zijn drie mogelijkheden om op Instagram te adverteren: Foto-advertenties, Carrousel-advertenties en Video-advertenties. Buiten de verschillende advertenties kun je ook verschillende buttons toevoegen aan je advertentie: Shop Now, Install Now, Sign Up en Learn more (Groenhof, 2015).

Buiten de verschillende advertenties is er ook een mogelijkheid om specifieke doelgroepen te benaderen. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht en demografisch. Wat een advertentie kost is nog weinig over bekend. Waarschijnlijk zullen de kosten berekend worden door middel van CPM of CPC (Groenhof, 2015).

Sterke punten

  • Gebruiksvriendelijk
  • Enorm bereik
  • Verschillende mogelijkheden adverteren
  • Goedkoop adverteren
  • Doelgericht targetten

Zwakke punten

  • Advertenties alleen op de Instagram-app zichtbaar
  • Alleen foto’s en video’s
  • Niet voor elk bedrijf van toepassing

Afhankelijk van welke branche je jezelf in bevindt is Instagram zeker en platform dat meerwaarde kan leveren aan je organisatie. Je kan er meer volgers mee genereren, je naamsbekendheid vergroten en het promoten van je nieuwe producten.

Bronnen:

Groenhof, N. (2015, 10 1). Adverteren op Instagram? Dit is hoe het werkt. Opgeroepen op 10 4, 2016 van Frankwatching:http://www.frankwatching.com/archive/2015/10/01/adverteren-op-instagram-dit-is-hoe-het-werkt/

Hoogerheide, C. (2013, 2). Instagram: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken. Opgeroepen op 10 4, 2016, van Dental info:http://www.dentalinfo.nl/artikelen/t30/n2193/instragram-serie-social-media-feiten-cijfers-en-statistieken.html

Minkjan, P. (2014, 5 27). 7 merken die Instagram al succesvol zakelijk inzetten. Opgeroepen op 10 4, 2016, van Marketingfacts:http://www.marketingfacts.nl/berichten/7-merken-die-instagram-succesvol-zakelijk-inzetten

Stolk, K. (2015, 6 22). Maak van jouw zakelijke Instagram-account een instant succes. Opgeroepen op 10 4, 2016, van Frankwatching:http://www.frankwatching.com/archive/2015/06/22/maak-van-jouw-zakelijke-instagram-account-een-instant-succes/

Wolfshaar, L. v. (2012, 11 23). Hashtags: waarom gebruiken en hoe te maken?Opgeroepen op 10 4, 2016, van Heuvel marketing:http://www.heuvelmarketing.com/blog/bid/80207/Hashtags-waarom-gebruiken-en-hoe-te-maken

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s